تبلیغات
ورزش و سلامت - چگونه می توان با ورزش اعتماد بنفس خود را تقویت کرد

فال حافظ

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

تعبیر خواب

ورزش و سلامت
ورزش کنید سالم بمانید


افرادی که خود را باور ندارند، دائما احساس پوچی و بی مقداری دارند، در کارها موفق نمی شوند ، پیشاپیش احساس شکست دارند که انگار چراغ امیدشان دائما خاموش گشته است .

اعتماد به نفس حسی ذاتی نیست بلکه اکتسابی می باشد که با تمرین و ممارست و آموزش حاصل می شود، بعضی از افراد دارای اعتماد به نفس بالایی هستند ، اما بر عکس افراد دیگری هستند که به شدت دچار کمبود اعتماد به نفس هستند و با کوچکترین حرفی دچار احساس پوچی می شوند.

اما چرا این احساس در جامعه مورد توجه فراوانی قرار گرفته است ؟

چگونه می توان کمبود این احساس را جبران کرد؟

کمبود اعتماد به نفس مانند یک مانع بزرگ در مسیر پیشرفت افراد می باشد و دائما انسان را به عقب سوق می دهد . این افراد به کارهایی که انجام می دهند باور نداشته و به همین دلیل تمام کارهایشان با شکست مواجه است.

به دلیل یاس و نا امیدی شدیدی که بر روح و افکار آنها حاکم است ، موقعیت های شان را به راحتی از دست می دهند.

چون این افراد همیشه تصویر نامفهوم و گنگی از خود داشته  و شناخت کاملی از خود و استعدادهایشان نداشته، به همین دلیل برای پیدا کردن راه صحیح زندگی شان با مشکل روبرو می شوند.

حس اعتماد به نفس به شما اجازه می دهد آزاد و مقتدرانه تصمیم بگیرید و روابط بهتری را در زندگی اجتماعی و شخصی تان ایجاد کنید.

همیشه در کارها به موفقیت بیندیشید ، سیگنال مثبت به خود بدهید، ودر باتلاق یاس و نامیدی غرق نشوید .

در کنار ورزش عوامل دیگری هم هستند که موجب تقویت حس اعتماد بنفس می شوند را متذکر می شویم :

شما باید به خود بقبولانید که هر شخص دارای شخصیتی متمایز از دیگران است ،بدین معنا که شما در این دنیا تک هستید و نباید با مشاهده شکست و ناراحتیهای دیگران از خود ناامید شوید.

از فعلها واحساسات منفی پرهیز کرده (نمی توانم ، نمی شود ، نمی خواهم و...) و دائما از فعلها واحساسات مثبت در جملات و تمرینات  استفاده نمائید(می توانم ، می شود ، می خواهم ) مانند: من می توانم بهترین باشم ، من توانایی ها و زمان لازم برای انجام این کار را دارم ،من می توانم رکورد دنیا را بزنم.

به خود باوری برسید ، به خود ایمان داشته باشید، استقلال وشخصیت خودرا حفظ نموده و متکی به خود باشید،با تمام سلایق ، علایق و احساسات ، خود را همان طور که هستید نشان دهید و رفتار کنید ، نه مثل افرادی که مدام رنگ عوض می کنند و بر اساس مصلحت و مقتضیات زمان عمل می نمایند که این ویژگی خاص افرادیست که اعتماد بنفس نداشته و یا اعتماد بنفس کمی را دارا هستند.

تمام استعدادها ،توانایی ها و خصوصیات شخصیتیتان را بر روی یک کاغذ بنویسید این کار به شما اعتماد به نفس می دهد.

گاهی اوقات کمبود اعتماد به نفس ریشه در دوره ی کودکی و نوجوانی دارد و بخاطر توصیفات نادرست و منفی که از سایرین بخصوص نزدیکان خود شنیده اید، لذا شما باید همیشه نکات مفید و مثبت و درست را از دیگران به ارث ببرید تا سریعتر به قله اعتماد بنفس برسید .

در روابطی که دارید ، شخصیت واقعی تان را نمایش دهید و ماسک خود را کنار بگذارید ،. به مواردی که مورد علاقه شما نیست جواب منفی بدهید، به جای سرکوب کردن و دروغ گفتن،عقیده خود را بیان کنید که این امر باعث تقویت اعتماد به نفس شما می شود پس آنها را با جدیت تمام انجام دهید.

 ابتدا این تمرین را در محیط خانواده خود انجام دهید ، به هنگام مصاحبت با والدین و خواهر و برادرتان، هنگامی که از این تمرین سر بلند بیرون آمدید و آمادگی لازم را پیدا کردید این بار در میان اقوام و دوستانتان ، این کار را انجام دهید.

اما قبل از اینکه این جملات را تکرار کنید باید را از خودتان دور کنید و به تغییر اساسی در خود اعتقاد داشته باشید.

به جای اینکه از مشکلات فرار کنید در برابر آنها ایستادگی کنید و موانع را از مسیر خود بردارید ، با اجرای تمام این تمارین گام به گام از حس کمبود اعتماد به نفس فاصله بگیرید و بر عکس سریعتر به خود باوری دست پیدا خواهید کرد.

ناراحتیها و بیماریهای جسمی ، اسکلتی و ضفهای عضلانی می تواند روح و روان انسان را درگیر کرده و از کار مفید کاسته و باعث کاهش اعتماد بنفس شود .

ورزش با تاثیرات فیزیولوژیکی و آناتومیکی که بهمراه دارد موجب تقویت و رشد صحیح اندامها ، اصلاح نابهنجاریهای جسمانی و پیشگیری از آسیبهای احتمالی میگردد که به تبع آن فکر ، روح و روان در صحت و سلامت بوده و در نتیجه باعث افزایش اعتماد بنفس می شود .

وقتی انسان بیمار نباشد مراجعه به پزشک نکرده ، مصرف دارو یا عمل جراحی صورت نگرفته ، در نتیجه صرفه جویی در وقت و هزینه بعمل آمده واین صرفه جویی می تواند در راستای کارهای مفید مثمر ثمر واقع شده و باعث موفقیت روز افزون انسان گردد که نتیجه آن افزایش خودباوری و اعتماد بنفس می باشد .
پس یکی از راههای بسیار مهم در ایجاد و افزایش حس اعتماد بنفس ، حضور و شرکت افراد در فعالیتهای ورزشی می باشد ، چرا که این امر باعث بهبود دستگاههای قلب و عروق ، افزایش قدرت و استقامت عضلات ، افزایش انعطاف پذیری ، رشد و توسعه اندامها ، رشد و فعالیت سلولهای مغزی بویژه سلولهای تنبل یا مرده مغزی که نتیجه آن ایجاد حس خودباوری و اطمینان و اعتماد از خود می باشد و فرد را قادر     می سازد تا در شرایط سخت ،بتواند تصمیم گیری نماید و از تعلق خاطر و وابستگی ها اجتناب پذیرد ، چنین کسی حس اعتماد بنفس را در خود ایجاد کرده و در اثر تمرین آنرا گسترش داده و می تواند خود را در جامعه سر بلند و سرافراز نشان دهد ، براستی کسانی می توانند موفقیت حاصل کنند که اعتماد بنفس بالاتری داشته باشند .

ورزشکار برای رسیدن به موفقیت باید به قانون حاکم در آن ورزش احترام گذاشته ( احترام به مربی ، داور ، سرپرست و....) و بر اساس قانون عمل نماید ، چنین فردی چون در جامعه بر اساس نظم و قانون رفتار کرده ، در سلامت خود و جامعه سهیم است ، این امر بدون دارا بودن حس اعتماد بنفس ، میسر نخواهد شد .

در میان ورزشها ، ورزشها  و فعالیتهای گروهی می تواند تاثیر بیشتری در راستای افزایش اعتماد بنفس داشته باشد پیروزی و شکست در رقابتهای گروهی مختص یک شخص نیست ، تلاش و کوشش همه ی افراد یک تیم باعث آن می گردد لذا در شادی و غم همدیگر شریکند و در صورت پیروزی نمی تواند زیاد مغرور شود و همجنین در صورت شکست هم نمی تواند زیاد ناامید و مایوس شود که این یک نکته بسیار مهم در ایجاد تعادل روانی فرد وافزایش حس اعتماد بنفس می باشد .

ورزشها و فعالیتهای گروهی و اجتماعی در بعد عاطفی هم ، نقش مهمی را ایفاء میکنند در ایجاد و افزایش صمیمیت و دوستی ، تعاون ، ایثار و گذشت که نتیجه آن افزایش حس اعتماد بنفس می باشد .