تبلیغات
ورزش و سلامت - ورزش زنان

فال حافظ

کلیپ موبایل

قالب وبلاگ

تعبیر خواب

ورزش و سلامت
ورزش کنید سالم بمانید
آیا بین مردان و زنان ورزشكار اختلافات فیزیولوژی وجود دارد؟

آیا ورزش كردن برای زنان سودمند است؟

در چه مواردی بانوان نباید ورزش كنند ؟

اثرات ورزش روی قاعدگی

خطر فقدان قاعدگی در چیست؟

بهترین راه جلوگیری از حاملگی در یك زن ورزشكار در سنین باروری چیست؟

فواید  فعالیت بدنی و ورزش در یك زن باردار

پیشگفتار

قرص های ضد بارداری احتمالاً سبب تغییرات چشمگیر فیزیولوژیك در بدن زن می شوند،اما تاثیر عمده ای روی عملكرد فرد نخواهند گذاشت.

 

حاملگی در 2 تا 3 ماه اول،اثر منفی روی عملكرد نمی گذارد.لابد میدانید در المپیك سال 1956 ملبورن،3 تن از برندگان مدال طلا حامله بودند.حتی بعد از طی حاملگی اگر وضعیت جسمی و شكل پیش از حاملگی زن بازگردد،مشكلی در رقابتهای ورزشی نخواهد داشت.

 

ورزش سبب بهبود دانسیته(تراكم)استخوانی زنان نمیشود بلكه فقط سبب حفظ آن میگردد.در صورت مصرف مقادیر كافی كلسیم،ورزش احتمالاً در شكل گیری استخوانهای قویتر كمك خواهد كرد.هیچ محدودیت سنی برای شركت در ورزشهای استقامتی وجود ندارد.حتی زنان80 ساله هم توانایی شركت منظم در دوهای ماراتن را دارند،گرچه كه مدت زمان طی شده بیشتر خواهد بود.دقیقاً معلوم نیست كه آیا زنان سریعتر می دوند یا مردان،فقط می دانیم كه در ازای هر دهه عمر،زنان توانایی سرعت بخشی در دویدن به میزان 14 متر در دقیقه دارند.در حالیكه این رقم برای مردان 7 متر در دقیقه است البته با توجه به اختلافات فیزیكی به نظر نمیرسد كه زنان توانایی غلبه بر مردان در مسافتهای كوتاه را داشته باشند.اما عكس این موضوع در دوهای در مسافت طولانی صدق می كند كه به نظر میرسد به علت چربی بالاتر موجود در بدن زنان است كه به عنوان منبع انرژی عمل میكند.به علاوه تعریق ران در دماهای بالاتر بدنی،سبب حفظ و نگهداری بیشتر آب بدن خواهد شد.

 

 

آیا بین مردان و زنان ورزشكار اختلافات فیزیولوژی وجود دارد؟

 

بله این اختلافات در زمینه سیستم اسكلتی و عوامل بیومكانیكی نمود دارند.ورزشكاران زن بطور معمول(ولی نه همیشه)كوچكتر و كوتاهتر بوده،لگنی پهن تر دارند،زانوها به داخل متمایل شده و ساق پاها انحنای كمتری دارند.این خصوصیات از جمله مواردی است كه احتمال ایجاد بعضی از آسیبها مانند دردهای كشككی-رانی را بالا میبرد.ورزشكاران زن درصد بالاتری از چربی بدن داشته و حدود30 درصد قدرت عضلانی كمتری نسبت به مردان دارند كه خصوصاً مربوط به اندام فوقانی است.اما در هر صورت به رشته ورزشی خاص است تا اینكه جنسی خاص عاملشان باشد.

 

 

آیا ورزش كردن برای زنان سودمند است؟

 

تمرینات منظم ورزشی دارای فواید مشابهی در زنان و مردان است.یعنی كاهش فشار خون،پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با كاهش درصد چربی بدن،تمام تمام موارد فوق به پیشگیری از آترواسكلروز و بیماریهای قلبی كمك میكنند.به علاوه ورزشهای توام با اعمال وزن روی بدن،سبب تقویت استخوانها و جلوگیری از پوكی استخوان می شوند.

 

 

در چه مواردی بانوان نباید ورزش كنند ؟

 

زمانی تصور میشد كه ورزش شدید به سیستم تولید مثل زنان آسیب وارد میكند.در ضمن عقیده داشتند كه زنان خصوصاً در جریان عادت ماهیانه نباید ورزش كنند.امروزه خلاف هر دوی این موارد ثابت شده است.

 

 

 اثرات ورزش روی قاعدگی

 

ورزشكاران زن مستعد اختلالات قاعدگی از جمله تأخیر در شروع آن،فقدان اولیه و ثانویه  ،افزایش فاصله بین دو سیكل قاعدگی و فقدان تخمك گذاری می باشند.مثلاً فقدان قاعدگی در 3 تا 5 درصد كل جمعیت رخ میدهد اما در 15تا60 درصد زنان ورزشكار مشاهده میشود.از جمله علل آن وزن پایین بدن،از دست دادن سریع وزن،شروع سریع ورزشهای سنگین،تغذیه ناكافی در مقایسه با احتیاج به انرژی و وجود استرس های فیزیكی و روانی است.

 

 

خطر فقدان قاعدگی در چیست؟

 

در صورت فقدان قاعدگی به مدت طولانی،خطر كاهش دانسیته استخوانی و ایجاد پوكی استخوان زودرس وجود دارد.به نظر میرسد سایر اختلالات قاعدگی ناشی از ورزش هم در كاهش دانسیته استخوان در دراز مدت موثر باشند.فقدان هورمون استروژن،لااقل به صورت تئوریك سبب بالا رفتن چربیهای خون و ایجاد آتروسكلروز زودرس میشود.پس درمان مناسب اختلالات قاعدگی اهمیت بسزایی دارد.

 

 

بهترین راه جلوگیری از حاملگی در یك زن ورزشكار در سنین باروری چیست؟

 

در كل روشهای متعددی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد.یكی از قابل پذیرش ترین این روشها،استفاده از قرصهای ضدبارداری است كه با توجه به نسل جدید آنها كه دارای تعادل مناسبی از هورمونهای استروژن و پروژسترون است،دارای عوارض كمتری میباشند.از جمله فواید دیگر آنان میتوان به رفع علائم دردناك پیش از شروع قاعدگی،كاهش آنمی فقر آهن،ضایعات خوش خیم پستانی،بیماریهای التهابی لگن،كیستهای تخمدانی و رماتیسم مفصلی اشاره كرد.به هر حال در صورت نیاز،از طریق مشاوره با پزشك نوع و نحوه مصرف دارو معلوم خواهد شد.

 

 

فواید  فعالیت بدنی و ورزش در یك زن باردار

 

انجام تمرینات منظم بدنی در طی حاملگی سبب بهبود خواب،بالا رفتن حس اعتماد به نفس،كاهش شدت و یا بروز درد كمر و وریدهای واریسی،جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن و حفظ سطح آمادگی بدنی مادر میشود.اگرچه از لحاظ تئوریك،ورزش شدید در جریان حاملگی میتواند سبب ایجاد آسیب هایی به نوزاد و یا مادر شود.با توجه به تحقیقات انجام شده لزومی به كاهش شدت ورزش در زن باردار حس نمی شود.

 

 

چه ورزشهایی در یك حاملگی سالم و بی خطر توصیه میشوند؟ از انجام چه ورزشهایی باید خودداری كرد؟ آیا شكل ورزش برای تمام زنان باردار یكسان است؟

 

در جریان حاملگی،ورزشهای با شدت كم تا متوسط انجام میشود.ورزش منظم(حداقل 3 بار درهفته)به شكلهای مقطع ترجیح داده میشود.

 

بعد از سه ماه اول حاملگی از ورزش در حالت خوابیده به پشت خودداری ورزند.چرا كه این حالت سبب كاهش برون ده قلبی در بعضی زنان میشود.در ضمن دوره های طولانی مدت ایستادن هم توصیه نمیشود.

 

در صورت احساس خستگی باید ورزش را قطع كنند.اصولاً فعالیت تا حدی توصیه میشود كه به خستگی نیانجامد.ورزشهای بدون وزنه مثل دوچرخه سواری و شنا با حداقل خطر آسیب به مادر و جنین همراه بوده و میتوانندتا پایان دوران حاملگی ادامه یابند.

 

انجام هر گونه ورزش كه با خطر برخورد ضربه و آسیب به شكم هر ماه باشد،ممنوع است.خصوصاً در سه ماه آخر حاملگی،با توجه به وزن رحم حامله و نیز اضافه وزن،مادر باید مراقب از دست دادن تعادل بدن،ناشی از تغییر در محور ثقل باشد.

 

باید رژیم غذایی مناسب در جریان حاملگی و ورزش تأمین شود،به علاوه تأمین آب مورد نیاز بدن داراری اهمیت است.

 

ورزشهای دوران حاملگی وابسته به وضعیت هر فرد تفاوت خواهد كرد.نوع این ورزشها بسته به سطح آمادگی بدنی قبلی خانم باردار،وضعیت پزشكی وی،در دسترس بودن وسایل تمرینی و ترجیح خود وی است.

 

 

قطع ورزش در صورت وجود هر یك از علائم زیر توصیه میشود:

تنگی نفس،سردرد،ضعف عضلانی،تهوع،خستگی،درد قفسه سینه،درد پشت،درد لگن،اشكال در راه رفتن،كاهش فعالیت جنین،انقباضات متوالی رحم،خونریزی از واژن و ترشح مایع آمنیوتیك.

 

 

منع مطلق انجام ورزش در حین حاملگی شامل موارد زیر است:

خونریزی های اخیر رحمی،دیسترس جنینی،بیماریهای قلبی،سابقه سقط یا زایمان زودرس(بیش از یكبار)،فشار خون حاملگی دیابت و بیماری كلیوی كنترل نشده،پارگی اخیر پرده ها.

 

از شیرجه زدن در آب،رفتن به مكانهای با ارتفاع زیاد و اكسیژن كم،شنا در آب بسیار گرم یا بسیار سرد و اسكی روی آب نیز خودداری شود

http://www.davari.org/400%20aerzte/400_frauen